Strategia rozwoju
 
  1. Badania ankietowe 
  2. Misja, domeny, wartości, standardy zachowań 
  3. Analiza SWOT 
  4. Strategia rozwoju 

 
2. Misja, domeny, wartości, standardy zachowań.
 
Czemu służy misja? Dlaczego istnieje? Jaka jest jej rola w rozwoju naszej gminy?
 
Są to zagadnienia niezmiernej wagi. Obecnie większość jednostek samorządowych w Stanach Zjednoczonych i Europie Zachodniej ma formalne sformułowania misji, należy jednak wyra¼nie odróżnić fakt posiadania takiego dokumentu od samej misji czy jej poczucia. Utożsamienie się z misją jest istotne, jeśli członkowie społeczności lokalnej mają wierzyć w ukierunkowany rozwój swojej gminy - muszą mieć poczucie, że ich miasto (gmina) istnieje po to żeby coś osiągnąć.
 
Koncepcja misji, jej poczucia i utożsamienia dotyczy wszystkich aspektów kierunku rozwoju gminy. Gdy członkowie społeczności lokalnej rozumieją i wierzą w jasno sprecyzowane cele i strategię rozwoju gminy oraz widzą jak inni wnoszą swój wkład w jej wzrost, przynosi to duży efekt motywacyjny.
 
Dobrze sformułowana misja zawiera wszystkie z niżej przedstawionych elementów:
 
  1. Cel - po co istniejemy, sens naszego istnienia?
  2. Strategia - domeny działalności, pozycje jakie chcemy zajmować, w czym jesteśmy lepsi od otoczenia?
  3. Wartości - w co wierzymy, co popieramy?
  4. Standardy zachowań - polityka i schematy zachowań społeczności lokalnej.
Poniżej prezentujemy Państwu ogólny schemat misji ujętej w czterech wymiarach:
 

 
CEL (NAJOGÓLNIEJSZY SENS ISTNIENIA GMINY)
  1. Pisz - brama na Mazury;
  2. Pisz - krótko się pisze, długo pamięta;
  3. Raj dla turystów;
  4. Kontakty z lud¼mi z całego świata;
  5. Zainwestuj - wypocznij;
  6. Rozwój przemysłu drzewnego i rybołówstwa śródlądowego;
  7. Rozwój agroturystyki, infrastruktury i usług turystycznych;
  8. Walory Mazur (Pisza) dobrobytem obecnych i przyszłych pokoleń - ochrona walorów naturalnych;
  9. Miasto Pisz - miastem przyjaznym środowisku, przedsiębiorczości i gościom;
  10. Wzorcowa w województwie gmina turystyczna promowana w kraju i zagranicą;
  11. Pisz ośrodkiem sportów wodnych;
STRATEGIA (DOMENY, KIERUNKI PRIORYTETOWE)
  1. Turystyka, agroturystyka:
  • Nastawienie na turystów krajowych (głównie z Warszawy) oraz zagranicznych (głównie Niemcy);
     
    przewagi konkurencyjne - "brama Mazur", bliskość aglomeracji warszawskiej, zasoby czystych lasów, jezior i rzek, sentyment zagranicznych turystów do Pisza i okolic (Niemcy);
     
  • Puszcza Piska - drugi co do wielkości kompleks leśny w Europie;
  • 2/3 największego jeziora Polski - Śniardwy - na terenie gminy Pisz - Mazurski ;
  • połączenia wodne z innymi szlakami wodnymi kraju (np. Warszawa-Węgorzewo);
  • Miasto Pisz jako przystanek dla turystów jadących na tereny Wielkich Jezior Mazurskich
  • Agroturystyka, produkcja zdrowej żywności, ochrona środowiska - wykorzystanie zasobów naturalnych - Region Zielonych Płuc Polski;
  • Współpraca zagraniczna - Schleswig-Flensburg, pozyskiwanie środków pozabudżetowych na inwestycje w sferze turystyki i ochrony środowiska;
  • Turystyka wodna, rowerowa, piesza, konna, grzybobrania, wędkarstwo - 1 maja otwarcie sezonu na szczupaka, festiwale piwne;
  1. Mała i średnia przedsiębiorczość:
  • rozwój przedsiębiorczości związanej z zasobami naturalnymi o dużym znaczeniu krajowym i europejskim (drewno, zasoby fauny i flory lasów oraz wód, czyste jeziora i powietrze, niepowtarzalne krajobrazy);
     
    przewagi konkurencyjne: dostępność surowców, tania siła robocza;
     
  • miasta partnerskie - możliwość pozyskania kapitału;
  • nowe miejsca pracy - minimalizacja bezrobocia;
  • pozyskanie inwestorów - przyciągnięcie kapitału - "mistrz gospodarności";
  • rozwój handlu i usług okołoturystycznych;
  • potencjał ludzki;
  1. Oświata:
  • Organizacja profilu nauczania w szkołach podstawowych i średnich - kształcenie młodzieży zgodnie z potrzebami lokalnego rynku pracy - wprowadzenie zajęć z zakresu usług okołoturystycznych;
  • Duży zasób niewykorzystanych obiektów oświatowych na terenie gminy;
  • Potencjał dobrej kadry pedagogicznej - umożliwienie zaprezentowania swoich pomysłów ludziom z inicjatywą;
  • "stawianie" na zdolną młodzież;
WARTOŚCI
  1. Wartości chrześcijańskie, miłość do bli¼niego
  2. Wiara w rodzinę, małe zakłady rodzinne
  3. Poszanowanie środowiska naturalnego
  4. Sentymentalizm, patriotyzm lokalny - przywiązanie do miejsca zamieszkania
  5. Tolerancyjność, obiektywizm
  6. Radość życia, pogoda ducha, życzliwość
  7. Poszanowanie dla mieszkańców i gości
  8. Wiara w słuszność kierunków przemian w Polsce, w demokrację
  9. Wiara w równość społeczną
  10. Wiara w opiekuńczą rolę państwa i samorządu
  11. Wiara w potencjał ludzki, wykształcenie
  12. Wiara w siebie, we własne możliwości
  13. Wiara w sukces
  14. Bóg, Honor, Ojczyzna
  15. Partnerstwo w działaniu
  16. Uczciwość rządzących oraz prowadzących interesy
STANDARDY ZACHOWAŃ, NORMY
  1. Zawsze można na nas liczyć;
  2. Każdy wykonuje to co do niego należy - profesjonalnie, zdecydowanie, z pełnym poświęceniem;
  3. Dążymy do optymalnych rozwiązań dla całej społeczności - podziały polityczne to drugorzędny problem;
  4. Umiejętność słuchania i wyciągania wniosków;
  5. Wykorzystanie opinii publicznej w tworzeniu planów perspektywicznych - jawność decyzji;
  6. Porozumienia lokalne władz, mieszkańców, organizacji biznesowych, społecznych, naukowych;
  7. Otwartość na sąsiadów, gości, inwestorów własnych i zewnętrznych;
  8. Zdyscyplinowanie, sumienność i odpowiedzialność za powierzone zadania
  9. Poszanowanie dla ogólnie przyjętych przepisów i norm współżycia społecznego
  10. Szacunek dla odważnych poglądów innych ludzi - wolność ich wyrażania
"Integrujcie się ludziska, a nie zginie Puszcza Piska" "Kochajcie zwierzęta, jeziora, lasy - wnet nadejdą nowe czasy" "W Piszu ładne są dziewczyny, z nimi wszystko zwyciężymy" "Zaniechajmy kłótni dziś - mamy przecież jeden Pisz"

 
MISJA MIASTA I GMINY PISZ
 
Misją naszą jest wspieranie działań różnorodnych środowisk zmierzających do budowy gminy dającej poczucie więzi, współodpowiedzialności i zadowolenia wszystkim żyjącym w niej mieszkańcom. Chcemy, aby nasza nowoczesna, konkurencyjna i przyjazna dla środowiska baza turystyczna stała się siłą napędową dla rozwoju małej i średniej przedsiębiorczości, a rozwój agroturystyki zapewniał mieszkańcom terenów wiejskich godne warunki życia, natomiast odwiedzającym nas gościom niezapomniane wrażenia. Pisz to także miejsce przyjazne dla młodych ludzi, którzy znajdą tu doskonałe warunki do kształcenia, wypoczynku i dalszego rozwoju.

aktualności | urząd | o mieście | region | turystyka | inwestycje | firmy | kontakt
polski deutsch english
www.pisz.pl www.pisz.pl www.pisz.pl www.pisz.pl