ABC UNII EUROPEJSKIEJ
Narodziny ruchu
europejskiego
Droga Polski do
Unii Europejskiej
Instytucje
Unii Europejskiej
Prawo, a Unia
Europejska
Unia Europejska a
rodzina
Samorządy w
Unii Europejskiej
Rolnictwo w
Unii Europejskiej
Narodziny ruchu europejskiego
Kongres, który odbył się z udziałem 750 polityków i
intelektualistów z 20 krajów - a w ich liczbie byli czterej
niezapomniani "ojcowie" Europy: francuski minister
spraw zagranicznych, a potem premier - Robert Schuman; szef
dyplomacji włoskiej - Alcide de Gasperi; późniejszy premier rządu
Belgii - Paul Henri Spaak i niemiecki kanclerz - Konrad Adenauer
- wytyczył cele zjednoczenia: unię gospodarczą i polityczną,
życie w bezpieczeństwie, wykształcenie świadomości i tożsamości
europejskiej, postęp w rozwoju cywilizacyjnym i społecznym.
Państwa i narody, które stopniowo przystępowały do organizacji integracyjnych Europy Zachodniej, miały równe prawa, co wyrażało się w trybie głosowań, zwłaszcza nad najważniejszymi decyzjami. Wystarczało, by np. na wyznaczenie siedziby Europejskiego Banku Centralnego albo na treść deklaracji o polityce wobec Europy Środkowej nie zgodziło się tylko jedno państwo, a cała debata była powtarzana dopóty, dopóki nie osiągnięto jednobrzmiącego stanowiska. Teraz, kiedy do Unii Europejskiej należy więcej niż dwukrotna liczba państwa założycielskich (15 zamiast 6), a tym bardziej w przyszłości, kiedy UE może zrzeszać nawet 27 krajów, głosowanie odbywać się będzie na nowych zasadach ( w wielu wypadkach tryb większościowy).
Twórcy zjednoczonej Europy wierzyli, że integracja zapobiegnie nacjonalizmowi, szowinizmowi, wybuchowi wojny. Pragnęli zapewnić podstawowe swobody i prawa mieszkańcom Europy oraz dostatnie życie w demokratycznych krajach.
PAŃSTWA CZŁONKOWSKIE UNII EUROPEJSKIEJ:
DO UNII EUROPEJSKIEJ NALEŻĄ RÓWNIEŻ TERYTORIA ZAMORSKIE JEJ CZŁONKÓW
LUDNOŚĆ | POWIERZCHNIA | |
(TYS.) | (TYS. KM KW.) | |
POLSKA | 38 650 | 312,7 tys. km2 |
UNIA EUROPEJSKA | 376 000 | 3 235 tys. km2 |
EUROPA | 729 000* | 10 000 tys. km2 |
ŚWIAT | 5 849 000* | 135 641 tys. km2 |
* dane z 1997 roku
* źródło: Eurostat i GUS
PAŃSTWA STOWARZYSZONE ZE WSPÓLNOTAMI EUROPEJSKIMI:
NAJLICZNIEJSZĄ GRUPĘ PAŃSTW STOWARZYSZONYCH STANOWIĄ PAŃSTWA EUROPY ŚRODKOWEJ I WSCHODNIEJ
PAŃSTWA, KTÓRE ROZPOCZĘŁY NEGOCJACJE O CZŁONKOSTWO W UNII EUROPEJSKIEJ:
Sześć państw (Francja, RFN, Włochy, Belgia, Holandia i Luksemburg) postanowiło stworzyć Wspólnoty:
Europejską Wspólnotę Gospodarczą (EWG
- od 1.11.1993 r. nazywana Wspólnotą Europejską), która zaczęła
stanowić "trzon" integracji ekonomicznej oraz
Europejską Wspólnotę Energii Atomowej (EUROATOM), zajmującą
się współpracą w dziedzinie pokojowego wykorzystania energii
jądrowej.
Trzecia organizacja to Europejska Wspólnota Węgla i Stali (EWW
i S).
Wszystkie trzy wspólnoty są podmiotami prawa międzynarodowego i mogą być stronami porozumień międzynarodowych, jak np. układu stowarzyszeniowego z Polską. Unia Europejska nie jest podmiotem prawa międzynarodowego.
Krótka historia integracji
Co to jest Unia Europejska ?
Unia Europejska to oparte na zasadzie wzajemności i solidarności porozumienie państw, które postanowiły wspólnie sprostać międzynarodowej konkurencji i razem pracować dla rozwoju społecznego i gospodarczego
Kraje, które są
członkami Unii Europejskiej musiały dostosować całe swoje
ustawodawstwo, zwłaszcza gospodarcze, porządek prawny i
orzecznictwo do obowiązujących w UE. Musiały przyjąć "reguły
gry" obowiązujące w Unii Europejskiej. Również my, przyłączając
się do Unii musimy to uczynić.
Harmonizacja prawa narodowego i wspólnotowego w różnych
krajach członkowskich nie następowała oczywiście z godziny na
godzinę, trwała kilka lat. Producenci i handlowcy byli częstokroć
przeciwni unifikacji standardów i przepisów, argumentując, że
do pewnego stopnia przeczy ona zasadzie nieskrępowanej
konkurencji.
Unia gospodarczo - walutowa
Unia ekonomiczno-monetarna jest chyba najbardziej kontrowersyjną dziedziną współpracy krajów Unii Europejskiej. Jest to przedsięwzięcie na miarę XXI wieku. Wspólna waluta jest dla Europy polityczną koniecznością - podkreślają zwolennicy unii. Jeżeli chcemy utrzymać wspólny rynek musimy mieć wspólną walutę. W przeciwnym razie zintegrowany rynek znajdzie się w niebezpieczeństwie. Z opinią tą zgadzają się czołowi europejscy przedsiębiorcy, nawet ci z Wielkiej Brytanii, która - podobnie jak Dania - zagwarantowała sobie możliwość rezygnacji z przyjęcia wspólnej waluty. Po ostatecznym ustaleniu kursów walut pomiędzy państwami uczestniczącymi tworzy się unia monetarna. Od tego momentu kraje w niej uczestniczące rozliczają się już w euro. ECU, czyli umowna jednostka, używana w rozliczeniach między krajami Wspólnot, a także między nimi a partnerami handlowymi, znika.
Droga Polski do Unii Europejskiej
1989
- 19 września Polska i Wspólnoty Europejskie podpisały umowę
w sprawie handlu i współpracy gospodarczej.
1991
- 26 stycznia polski rząd powołał Pełnomocnika do spraw
Integracji Europejskiej oraz Pomocy Zagranicznej
- 16 grudnia podpisano Układ Europejski - umowę o
stowarzyszeniu Polski ze Wspólnotami Europejskimi oraz ich państwami
członkowskimi.
- 26 listopada Polska została przyjęta do Rady Europy
1992
- 1 marca weszła w życie Umowa Przejściowa dotycząca wcześniejszego
obowiązywania niektórych postanowień Umowy Stowarzyszeniowej
Polski ze Wspólnotami Europejskimi (Układu Europejskiego).
- 4 lipca Sejm upoważnił Prezydenta RP do ratyfikacji Układu
Europejskiego.
1993
- 9 maja Polska uzyskała status partnera stowarzyszonego Unii
Zachodnioeuropejskiej (UZE)
- 21-22 czerwca na posiedzeniu Rady Europejskiej w Kopenhadze
określono polityczne i ekonomiczne kryteria przystąpienia krajów
Europy Środkowej i Wschodniej do Unii Europejskiej.
- 17 października Prezydent RP ratyfikował Układ Europejski.
1994
- 1 lutego wszedł w życie Układ Europejski
- 8 kwietnia Polska złożyła oficjalny wniosek o członkostwo w
Unii Europejskiej.
- 8-10 grudnia Rada Europejska przyjęła w Essen postanowienia
dotyczące strategii przedczłonkowskiej dla państw
stowarzyszonych Europy Środkowej i Wschodniej.
1995
- 3 maja została opublikowana tzw. Biała Księga pt. "Przygotowanie
krajów Europy Środkowej i Wschodniej do integracji z Rynkiem
Wewnętrznym Unii Europejskiej" (przyjęta na szczycie UE w
Cannes).
1996
- 26 lipca Polska przesłała Komisji Europejskiej odpowiedzi na
pytania zawarte w kwestionariuszu niezbędnym do przygotowania
opinii w sprawie wniosku Polski o członkostwo w Unii
Europejskiej.
- 8 sierpnia Sejm uchwalił ustawę o utworzeniu Komitetu
Integracji Europejskiej.
1997
- 28 stycznia Rada Ministrów przyjęła i przekazała do Sejmu
dokument pt. "Narodowa Strategia Integracji"Zakładano
w nim, że negocjacje członkowskie rozpoczną się na początku
1998 roku i mogą zakończyć się przed rokiem 2000. Końcowym
etapem będzie ratyfikacja traktatu akcesyjnego (traktatu o
przystąpieniu) przez Polskę, państwa członkowskie Unii i
Parlament Europejski.
- 16 lipca Komisja Europejska ogłosiła pozytywną opinię na
temat polskiego wniosku o członkostwo w Unii Europejskiej w
AGENDZIE 2000.
1998
- 31 marca rozpoczęły się negocjacje o członkostwo w Unii
Europejskiej (I posiedzenie Konferencji Międzyrządowej otwierające
negocjacje z sześcioma państwami stowarzyszonymi).
- 29 kwietnia Komitet Integracji Europejskiej przyjął "Narodowy
Program Przygotowania Polski do Członkostwa w UE", będący
odpowiedzią na unijny dokument "Partnerstwo dla Członkostwa".
- 10 listopada otwarto w Brukseli właściwe negocjacje w siedmiu
obszarach negocjacyjnych (II posiedzenie Konferencji Międzyrządowej
RP-UE).
- 11 grudnia Polska złożyła 5 kolejnych stanowisk
negocjacyjnych (prawo spółek, ochrona konsumenta i zdrowia,
stosunki zewnętrzne, statystyka oraz unia celna).
1999
- 29 stycznia nastąpiło przekazanie przez Polskę trzech nowych
stanowisk negocjacyjnych (swobodny przepływ towarów, polityka
konkurencji, unia gospodarcza i walutowa).
- 12 lutego Polska przekazała swoje stanowisko dotyczące rybołówstwa.
- 19 kwietnia zamknięto negocjacje w obszarze statystyka.
- 19 maja zamknięto negocjacje dotyczące telekomunikacji i
technologii informacyjnych, polityki przemysłowej oraz ochrony
konsumentów i zdrowia.
- 24 maja Polska przekazała stanowisko negocjacyjne w dwóch
nowych obszarach (polityka socjalna i zatrudnienie oraz energia).
- W lipcu przekazano stronie unijnej tzw. II pakiet stanowisk
negocjacyjnych
Stanowisko negocjacyjne dotyczące ochrony środowiska miało być gotowe we wrześniu 1999 roku. III pakiet stanowisk negocjacyjnych (rolnictwo, polityka regionalna, budżet, wymiar sprawiedliwości i sprawy wewnętrzne, kontrola finansowa oraz instytucje) Polska planowała przekazać do końca listopada 1999 r.
Podstawą współpracy między Polską i Unią Europejską jest Umowa o stowarzyszeniu Polski ze Wspólnotami Europejskimi i ich państwami członkowskimi, zwana również Układem Europejskim. Stwierdzono w niej, iż końcowym celem Polski jest członkostwo we Wspólnotach
Zgodnie z
traktatami założycielskimi, organami (instytucjami) Wspólnot
Europejskich są: Rada Europejska, Rada Unii Europejskiej,
Komisja Europejska, Parlament Europejski, Trybunał Sprawiedliwości
i Trybunał Obrachunkowy. Radę i Komisję wspierają: Komitet
Ekonomiczno-Społeczny i Komitet Regionów oraz Komitet Stałych
Przedstawicieli (COREPER).
Instytucje Unii mają siedziby w trzech miastach: Strasburgu (Parlament
Europejski), Luksemburgu (Europejski Trybunał Sprawiedliwości i
Trybunał Obrachunkowy), Brukseli (Komisja Europejska i Rada Unii
Europejskiej).
Na mocy tzw. traktatu fuzyjnego, od 1967 roku wszystkie trzy Wspólnoty
(Europejska Wspólnota Węgla i Stali, Europejska Wspólnota
Energii Atomowej oraz Wspólnota Europejska) mają wspólne
organy.
RADA EUROPEJSKA
Rada Europejska (nie należy jej mylić z Radą Europy i Radą
Unii Europejskiej), choć nie jest w sensie formalnoprawnym
organem Wspólnot Europejskich, jest jednak często uznawana za
jedną z instytucji UE. Rada wytycza strategiczne cele rozwoju
Unii. Powołana w 1974 roku, odbywa się w formie systematycznych
spotkań szefów rządów państw członkowskich Wspólnot
Europejskich. Rada zbiera się co najmniej dwa razy w roku, pod
przewodnictwem głowy państwa lub szefa rządu państwa członkowskiego,
któremu przypada przewodnictwo w Unii Europejskiej.
Przewodnictwo trwa pół roku i zmienia się rotacyjnie.
RADA UNII
EUROPEJSKIEJ
Rada Unii Europejskiej stanowi prawo w Unii. Może występować w
kilku postaciach: jako Rada do Spraw Ogólnych (ministrowie spraw
zagranicznych państw członkowskich) lub Rada Specjalna - tzw.
branżowa (np. ministrowie rolnictwa, przemysłu, spraw wewnętrznych,
itd.). Rada Unii Europejskiej wypracowuje i koordynuje politykę
wewnętrzną i zagraniczną UE.
KOMISJA
EUROPEJSKA
Nazywana jest "strażnikiem traktatów". Do jej
kompetencji należą: prawo inicjatywy ustawodawczej,
reprezentacja interesów i koordynacja działań Wspólnot (wewnątrz
i na zewnątrz Unii Europejskiej), kontrola stosowania prawa wspólnotowego
(europejskiego) oraz realizacja postanowień zawartych w
traktatach i aktach prawnych przyjętych przez Wspólnoty.
Obecnie Komisja liczy 20 komisarzy wybieranych na 5 lat (jeden
lub dwóch komisarzy z każdego państwa członkowskiego, w tym
przewodniczący i jego dwóch zastępców).
PARLAMENT
EUROPEJSKI
Parlament Europejski nie stanowi prawa w Unii Europejskiej, ale
uczestniczy w procesie decyzyjnym. Ma też uprawnienia dotyczące
uchwalania budżetu, przyjmowania nowych członków oraz
zatwierdzania układów stowarzyszeniowych. Kontroluje pracę
Komisji Europejskiej. Może także ustanawiać tymczasowe
Komitety Dochodzeniowe, badając ewentualne wykroczenia lub
nieprawidłowości w stosowaniu prawa wspólnotowego (europejskiego).
Wybiera Rzecznika Praw Obywatelskich. Parlament składa się z
przedstawicieli państw członkowskich UE, wybranych w wyborach
powszechnych i bezpośrednich (na okres 5 lat). Obecnie liczy 626
deputowanych.
TRYBUNAŁ
SPRAWIEDLIWOŚCI
Trybunał Sprawiedliwości zapewnia przestrzeganie prawa wspólnotowego.
Orzeka o zgodności aktów prawnych wydawanych przez instytucje
Wspólnot z traktatami Wspólnot. Rozpoznaje spory między państwami
lub między Komisją Europejską i państwami, wynikające ze
stosowania prawa europejskiego. Trybunał składa się z 15 sędziów.
Państwa, które
Unia ocenia jako najlepiej przygotowane do członkostwa, rozpoczęły
rozmowy na ten temat 27 kwietnia 1998 roku. W tej grupie znalazły
się: Polska, Czechy, Węgry, Estonia, Słowenia, Cypr. Innymi
krajami deklarującymi chęć dołączenia do Unii i w związku z
tym rychłego podjęcia negocjacji są: Litwa, Łotwa, Słowacja,
Bułgaria, Rumunia ale, w opinii UE, przygotowane gorzej, nie mają
jeszcze wyznaczonego terminu podjęcia rokowań. Postępy w
przygotowaniu są przez UE regularnie oceniane.
Znalezienie się w pierwszej grupie państw zaproszonych do rozmów
nie daje jednak pewności, że do Unii wejdzie się w pierwszej
kolejności, ani też tego, iż sześć państw dostanie się do
tej organizacji razem, w jednym terminie.
Uzyskanie członkostwa zależy od wielu czynników - przede
wszystkim od tempa reform gospodarczych i politycznych uwzględniających
oczekiwania, wymogi, normy obowiązujące państwa należące do
Unii oraz od zdolności UE do otwarcia się na wschód.
Pod koniec kwietnia 1998 r. rozpoczął się przegląd prawa każdego
z państw kandydujących pod kątem jego zgodności z prawem
obowiązującym w Unii. Celem przeglądu jest zakwalifikowanie każdego
z aktów prawnych UE, których jest kilkanaście tysięcy, do
jednej z trzech poniższych kategorii:
Prawo jest instrumentem, za pomocą którego dokona się integracja Polski z Unią Europejską właściwie na każdej płaszczyźnie. Nie oznacza to jednak, że dostosowując się do kryteriów obowiązujących w "15"musimy bezkrytycznie przyjmować wszystkie unijne rozwiązania. Wystarczy jak będziemy mieli podobne, nie zawsze identyczne.
Najważniejsze dziedziny prawa dla naszej integracji to:
|
|
Chodzi o to byśmy
mogli bez kolizji uczestniczyć w międzynarodowym obrocie.
Obowiązek dostosowania prawa mówi o zbliżaniu się, nie zaś
osiągnięciu już dziś wszystkich unijnych kryteriów. Nie
oznacza również, że musimy przyjmować identyczne regulacje
jak te, które obowiązują w poszczególnych krajach należących
do Unii Europejskiej. Chodzi raczej o to, by pasowały do
unijnych rozwiązań i z nimi harmonizowały.
Unia
Europejska stara się wspierać rodziny
Dotyczy to w szczególności:
Jedną z podstawowych zasad działania UE jest zasada subsydiarności, zgodnie z którą Unia podejmuje działania tylko wtedy, gdy na poziomie Wspólnot można znaleźć rozwiązania lepsze niż na poziomie narodowym. Zasada ta dotyczy także polityki rodzinnej i daje pierwszeństwo inicjatywom oddolnym (czyli najpierw rodzina, potem społeczność lokalna, następnie państwo i Unia Europejska).
Prawo pracy Unii Europejskiej również sprzyja rodzinom.
Urlopy rodzicielskie. Pracownicy obu płci (a więc także ojcowie) mają niezbywalne prawo do urlopu rodzicielskiego w przypadku narodzin lub adopcji dziecka (minimum 3 miesiące).
Ochrona macierzyństwa. Państwa członkowskie mają obowiązek wprowadzania środków służących poprawie bezpieczeństwa i zdrowia pracownic w ciąży oraz w okresie poporodowym.
Czas pracy. Także podlega kontroli i nie może przekraczać 48 godzin tygodniowo (wraz z zajęciami w godzinach nadliczbowych). W praktyce tygodniowy czas pracy w poszczególnych państwach członkowskich jest krótszy i wynosi od 35,5 godz. w Holandii do 40,6 godz. w Wielkiej Brytanii. W krajach UE czas pracy kobiet jest krótszy.
Odpoczynek i
urlopy. Każdemu pracownikowi należy się minimum odpoczynku
na dobę (11 godzin) i dodatkowo w tygodniu 24 godziny, nie licząc
niedzieli. Minimalny wymiar corocznych płatnych urlopów to
cztery tygodnie. Dzięki tym regulacjom, łatwiej pogodzić życie
zawodowe z rodzinnym.
Unijne normy chronią także młodocianych, wprowadzając zakaz
zatrudniania dzieci oraz ochronę pracowników poniżej 18 roku
życia.
Prawa związane z zasadą swobodnego przepływu osób przysługują
nie tylko samym pracownikom, ale ich rodzinom. Dzięki temu,
osoby poszukujące pracy na obszarze UE nie muszą zostawiać
swoich rodzin w kraju ojczystym. Do takiego pracownika mogą dołączyć:
współmałżonek, rodzice oraz dzieci do 21 roku życia.
Europejskie
Obserwatorium Państwowych Polityk Rodzinnych
(The European Observatory of National Family Policies). Działa
przy austriackim Instytucie Studiów nad Rodziną.Utworzono je w
1989 roku.
Obserwatorium:
Prawa
obywateli w Unii Europejskiej
Każdy obywatel państwa członkowskiego ma prawo do:
W Unii
Europejskiej obowiązuje zasada, że decyzje powinny być
podejmowane jak najbliżej obywatela. Przystąpienie do Unii
oznacza uznanie równorzędności świadectw i dyplomów, swobodę
wyboru miejsca pracy, założenia firmy, podjęcia nauki, sprzedaży
samochodu w każdym kraju Unii, bez formalności podatkowych, a
po przystąpieniu do unii walutowej - swobodne posługiwanie się
wspólną walutą europejską euro, europejskich norm
ekologicznych, stosowanie nowoczesnych, przyjaznych środowisku i zdrowiu
technologii, mniejsze zużycie surowców i energii, większą
konkurencję, lepszą ochronę konsumentów.
Prawa Unii zobowiązują do równej płacy za taką samą pracę
dla kobiet i mężczyzn, a także kwestie równości szans i
jednakowego traktowania kobiet i mężczyzn. Karta Praw
Socjalnych deklaruje prawo dzieci i młodzieży do ochrony
podczas zatrudniania, prawo do poprawy warunków pracy i życia,
a także prawo do informacji, konsultacji i uczestnictwa
pracowników w zarządzaniu przedsiębiorstwami.
Komisja Praw Kobiety, która jest komisją badawczą Parlamentu
Europejskiego sporządza raporty, odbywa przesłuchania i
reprezentuje na forum Unii interesy kobiet w najrozmaitszych
kwestiach. W strukturach Unii działa Doradcza Komisja ds. Równości
Szans i nieformalna Rada Ministrów ds. Kobiet.
Europa Regionów oznacza włączenie trzeciego szczebla władzy - samorządów i władz terytorialnych - do europejskiego procesu integracji i struktur decyzyjnych.
Regiony to nowa wizja integracji europejskiej uwzględniająca samodzielność niższych szczebli politycznych, a także przybliżenie procesu decyzyjnego do obywateli.
Euroregiony to obszary współpracy przygranicznej. Powstały jako wynik porozumienia przygranicznych samorządów lokalnych i regionalnych. Ich celem jest współpraca gospodarcza, rozwój połączeń komunikacyjnych, ochrona środowiska, kultura i edukacja, turystyka.
Komitet Regionów
jest organem doradczym, z którym Rada Unii Europejskiej i
Komisja Europejska konsultują się w sprawach regionalnych i
lokalnych. Składa się z 222 przedstawicieli regionalnych i
lokalnych samorządów. Mają oni bezpośredni wpływ na decyzje
jakie zapadają w Brukseli.
Cele polityki strukturalnej
Fundusze
strukturalne Unii Europejskiej
Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego
Uczestniczy w inwestycjach produkcyjnych i infrastrukturalnych
dotyczących zdrowia i oświaty, transeuropejskich sieciach
transportowych, telekomunikacyjnych i energetycznych, wspiera małe
i średnie przedsiębiorstwa w ich projektach innowacyjnych i
turystycznych.
Europejski
Fundusz Społeczny
Pomaga w zwalczaniu bezrobocia przez ułatwianie dostępu do
rynku pracy, tworzenie nowych miejsc pracy, podnoszenie
kwalifikacji, doskonalenie szkolnictwa.
Europejski
Fundusz Gwarancji i Orientacji Rolnej
Wspiera przedsięwzięcia strukturalne w rolnictwie,
restrukturyzację produkcji, ofertę uzupełniającą dla rolników.
Inne
fundusze
Fundusz Spójności
Wspomaga inwestycje dotyczące ochrony środowiska, rozbudowy
transeuropejskich sieci komunikacyjnych.
Instrument
Finansowy Wspierania Rybołówstwa
Finansuje specjalne przedsięwzięcia strukturalne dotyczące
rybołówstwa, przetwarzania i sprzedaży wyrobów, modernizacji
floty, ochrony zasobów morskich.
Fundusze strukturalne pokrywają zwykle 50-75% ogólnych kosztów
projektów.
Rolnictwo należy
do głównych obszarów aktywności gospodarczej Unii
Europejskiej. Celem Wspólnej Polityki Rolnej, obejmującej
rolnictwo i handel produktami rolnymi, jest przede wszystkim
zapewnienie odpowiedniego poziomu życia społeczności wiejskiej.
Wspólna Polityka Rolna opiera się na trzech zasadach:
W ramach polityki rolnej prowadzi się działania na rzecz:
Koszt Wspólnej Polityki Rolnej obejmuje 42,2% całego budżetu Unii Europejskiej. Również przeważająca część ustawodawstwa Wspólnoty Europejskiej dotyczy rolnictwa.
Rolnictwo w Polsce
Słabości |
Atuty |
|
Rolnictwo wytwarza 6% produktu
krajowego brutto, zatrudniając przy tym 25% wszystkich
pracujących, Produkcja warta 100 000 ECU to efekt pracy 27 osób. W Holandii czy Danii wystarczą do tego dwie osoby. Wyłącznie z rolnictwa utrzymuje się tylko jedna czwarta ludności związanej z indywidualnymi gospodarstwami rolnymi. Zaledwie jedna trzecia gospodarstw posiada zdolność do samodzielnego inwestowania. |
Niskie zużycie nawozów
mineralnych i pestycydów odpowiada zapotrzebowaniu na
zdrową żywność. Większe zasoby ziemi umożliwiają mniej intensywną, a więc bardziej ekologiczną produkcję. Polska wieś jest zdecydowanie młodsza: 65% rolników, szczególnie w dużych gospodarstwach, nie przekroczyło 54 roku życia. |
Informację przygotowano w ramach projektu, który uzyskał dofinansowanie ze środków pomocowych Unii Europejskiej (PHARE).
W Urzędzie Gminy i Miasta w Piszu, ul.Gizewiusza 5 (pokój 39) można skorzystać z publikacji zawierających informacje o Unii Europejskiej i problemach integracyjnych, a także o możliwościach skorzystania z programów pomocowych.
Strona główna
| Historia | Zabytki | Widokówki | Region | Turystyka | Inwestycje | Statystyka | Adresy |