Domena Strategiczna:
ROZWÓJ TURYSTYKI I AGROTURYSTYKI
Opis stanu aktualnego:
W zakresie rozwoju turystyki zasadniczym atutem dla gminy Pisz są walory krajobrazowe i przyrodnicze. Na terenie gminy znajduje się 11 jezior, w tym największe w Polsce - jezioro Śniardwy. Pisz nazywany jest Bramą do Mazur - tu rozpoczyna się żeglarski szlak Wielkich Jezior Mazurskich. 48,9% powierzchni gminy zajmują lasy, a znacząca ich część przynależy do Puszczy Piskiej. Na terenie gminy zlokalizowane
są liczne pomniki przyrody. Przez gminę przebiegają dwa szlaki turystyczne.W oparciu o analizę SWOT podstawowe zasoby / atuty na których można bazować obecnie to te które odnoszą się bezpośrednio do walorów przyrodniczych. Słabości leżą natomiast po stronie braków infrastrukturalnych w odniesieniu do infrastruktury technicznej oraz turystycznej (noclegowej, gastronomicznej i tzw. towarzyszącej). Samowala budowlana, brak ładu przestrzennego to kolejny czynnik osłabiający rozwój Pisza w dziedzinie turystyk
i. Braki obecnie upatrywane są również w obszarze edukacyjnym - w zakresie kreowania postaw przedsiębiorczych oraz szerzenia wiedzy i umiejętności z zakresu obsługi ruchu turystycznego.Analiza SWOT, dla sytuacji obecnej, zwraca uwagę na zewnętrzne okazje, szanse które mogą wspomóc rozwój gospodarczy gminy w aspekcie rozwoju turystyki. Kluczowe to istnienie programów pomocowych i możliwość pozyskiwania środków zewnętrznych na projekty, programy w turystyce oraz ciągle wzrastająca moda na ekologię, przebyw
anie w czystym środowisku naturalnym, turystykę aktywną. Zagrożenia zewnętrzne to wzrost przestępczości zwłaszcza w obszarach o wzmożonym ruchu turystycznym, brak skutecznych, krajowych programów skierowanych do środowisk po PGR-owskich, konflikty polityczne na poziomie krajowym i regionalnym.Opis pożądanego stanu docelowego:
Turystyka i agroturystyka pełni funkcję równorzędną w stosunku do rozwoju malej i średniej przedsiębiorczości, przemysłu drzewnego oraz edukacji powszechnej.
Równocześnie 20 - 30 % mieszkańców miasta i gminy jest zatrudniona w obszarze turystyki lub usług wspomagających rozwój turystyczny.
Miasto i gmina Pisz ma charakter turystyczny. Jest obszarem czystym, estetycznym. Rozwiązany jest problem gospodarki odpadami - w miejscowościach
i na szlakach turystycznych.Miasto i gmina z całą konsekwencja respektuje precyzyjnie określone zasady w zakresie ładu przestrzennego. Dotyczy to budownictwa (indywidualne, letniskowe, ośrodki wczasowe, inne obiekty)
Zasady w zakresie ładu przestrzennego obejmują dwa obszary tematyczne:
Dzięki temu miasto i gmina posiada swój charakter, jest rozpoznawalne wśród innych miast i gmin, zyskuje na swojej atrakcyjności turystycznej, wzrasta jakość życia na terenie miasta i gminy zarówno dla turystów jak i dla stałych mieszkańców.
Miasto i gmina Pisz posiada przystosowana infrastrukturę techniczną, komunikacyjną oraz turystyczną do obsługi ruchu
turystycznego.Gmina Pisz buduje rozwój w zakresie turystyki na szeregu precyzyjnie opisanych i przygotowanych produktach turystycznych których zasadniczym elementem jest wykorzystanie lokalnych walorów przyrodniczych. Różne odmiany turystyki aktywnej oraz agroturystyki są dominantą w ofercie turystycznej tego obszaru.
Miasto Pisz to centrum turystyczne gdzie skupia się pełna obsługa turystyczna na poziomie informacji i usług turystycznych. To też ośrodek gdzie odbywają się imprezy turystyczne i kultural
ne o znaczeniu lokalnym, regionalnym i krajowym.W mieście i gminie Pisz działa profesjonalny system informacji i promocji turystycznej. W skali miasta i gminy jest to skupione wokół Punktu Informacji Turystycznej, w skali powiatu wokół Agencji Promocji Turystyki. Obie instytucje koordynują i prowadza prace w zakresie działań dotyczących szerokiej promocji zewnętrznej obszaru jak również zajmują się promocją wewnętrzną i szeroko pojęta informacja turystyczną.
W mieście i gminie Pisz działa system spójnej edukacji mieszkańców w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej w sferze turystyki. System ten obejmuje kształcenie na poziomie szkół podstawowych i średnich (nie wykluczone że wyższych) oraz kształcenie osób dorosłych (szkolenia, warsztaty). Celem
działania tego systemu jest podniesienie świadomości mieszkańców w zakresie działalności w sferze turystyki, wzrost wiedzy i umiejętności w zakresie obsługi ruchu turystycznego, kreowanie postaw przedsiębiorczych. Tym samym prowadzi to w konsekwencji do wzrostu ilości miejsc pracy tworzonych na bazie turystyki, podniesienia dochodów ludności, wzrostu jakości życia mieszkańców. Otwiera to ponadto perspektywę aktywności zawodowej dla ludzi młodych - mieszkańców miasta i gminy Pisz.TYPY TURYSTYKI ROZWIJANE NA TERENIE MIASTA I GMINY PISZ:
Turystyka aktywna
- oparta o wykorzystanie lokalnych walorów naturalnych w połączeniu z aktywnymi formami wypoczynku: żeglarstwo, kajakarstwo, turystyka rowerowa, piesza, konna, zimą: narciarstwo biegowe, kuligi. Generalnie turystyka aktywna w Piszu bazuje na trzech wynalazkach techniki: rowerze, żaglówce i kajaku.
Klient: | Młodzież |
Pokolenie 30 - 40 stolatków, klasa średnia i wyższa, dobrze wykształconych | |
Sezon: | czerwiec, lipiec, sierpień, wrzesień (oraz czas weekendów w ciągu całego roku) |
Czas trwania proponowanego pakietu : 7 - 14 dni (lub 2 dni w przypadku weekendu)
Turystyka weekendowa
Klient: | mieszkaniec miast: Warszawa, Łódź, Białystok, Łomża, Ostrołęka |
Sezon: | cały rok |
Czas trwania pobytu: 2,5 - 3 dni
Turystyka wędkarska
Klient: | z Polski, zwłaszcza duże miasta, od niskiej klasy przez średnią po wysoką; często w wieku emerytalnym; |
Oferta: |
nocleg / wyżywienie / przewodnik - wskazanie łowisk / łódź / możliwość naprawy sprzętu oraz zakupu sprzętu / imprezy (zawody, targi), dla klasy niższej oferta wąska: nocleg + łódź |
Sezon: | poza sezonem letnim (wakacyjnym) |
Czas trwania pobytu: 2,5 - 3 dni (w oparciu głównie o weekendy) oraz pobyty dłuższe 7 dni
Turystyka pobytowa
Klient: | Z obszaru całej Polski, klasa niższa i średnia, rodziny z dziećmi. Z obszaru Polski - głównie duże miasta oraz klienci z zagranicy (głównie Niemcy). |
Oferta: |
kwatery prywatne, ośrodki wypoczynkowe, wynajem całych domów |
Sezon: | letni (wakacje) |
Turystyka szkoleniowa, wyjazdy integracyjne dla firm
Klient: | firmy oraz instytucje / firmy prowadzące działalność szkoleniową |
Oferta: |
rejsy statkiem, kolacje na statku, wędkowanie, wyprawy rowerowe czy kajakowe, wyprawy po Puszczy Piskiej. |
Sezon: | 15 wrzesień do 15 czerwiec |
Turystyka edukacyjna
Klient: | młodzież szkolna, turysta indywidualny, raczej z dużych miast, klasa średnia i wyższa, miłośnik przyrody, ekologii |
Oferta: |
zielone szkoły, ścieżki ekologiczne, dydaktyczne, czyli edukacyjne; lekcje w terenie |
Sezon: | cały rok |
CEL STRATEGICZNY:
TWORZENIE KOMPLEKSOWYCH, RÓŻNORODNYCH PRODUKTÓW TURYSTYCZNYCH, NA BAZIE PODSTAWOWYCH ZASOBÓW JAKIMI SĄ
WALORY NATURALNE GMINY W CELU STWORZENIA PISKIEGO RYNKU TURYSTYCZNEGO.Cel operacyjny:
Współpraca osób, instytucji, firm i samorządu w zakresie tworzenia kompleksowych produktów turystycznych.
Zadania:
Cel operacyjny:
Prowadzenie działań w kwestii uregulowań prawnych, zachowania ładu przestrzennego, uregulowania spraw gospodarki odpadami, w
celu efektywnego tworzenia produktów turystycznych oraz budowy wizerunku miasta i gminy Pisz jako gminy turystycznej.Cel operacyjny:
Przygotowanie zapisu całościowej oferty turystycznej miasta i gminy Pisz.
Zadania: (zapis w logicznej kolejności do real
izacji)
CEL STRATEGICZNY:
STWORZENIE SPÓJNEGO SYSTEMU INFORMACJI WZAJEMNEJ I PROMOCJI TURYSTYCZNEJ W CELU ZAJĘCIA PRZEZ PISZ MIEJSCA W PIERWSZEJ PIĄTCE NAJATRAKCYJNIEJSZYCH CENTRÓW TURYSTYKI MAZURSKIEJ I BYCIA NIEKWESTIONOWANĄ BRAMĄ DO MAZUR W SKALI POLSKI.
Cel operacyjny:
Opracowanie systemu stałego monitoringu "konkurencji" w zakresie prowadzonych działań w turystyce.
Zadania:
Cel operacyjny:
Stworzenie mechanizmów wymiany informacji i współpracy pomiędzy gminą a powiatem piskim.
Zadania:
Cel operacyjny:
Współpraca osób, instytucji, firm i samorządu w zakresie tworzenia kompleksowych produktów turystycznych.
Zadania;
Cel operacyjny:
Opracowanie strategii promocji turystyki miasta i gminy Pisz.
CEL STRATEGICZNY:
PROWADZENIE SZEROKICH DZIAŁAŃ EDUKACYJNYCH W ZAKRESIE PROWADZENIA DZIAŁALNOŚCI TURYSTYCZNEJ W CELU PRZEKAZANIA MIESZKAŃCOM WIEDZY I UMIEJĘTNOŚCI BYCIA PRZEDSIĘBIORCOM W SFERZE TURYSTYKI CO W EFEKCIE PRZYCZYNI SIĘ DO WZROSTU MIEJSC PRACY NA TERENIE GMINY ORAZ WZROSTU DOCHODÓW DLA MIESZKAŃCÓW.
Cel operacyjny:
Doprowadzenie do stałej współpracy instytucji kreujących oraz realizujących działania edukacyjne: Urzędu Miasta i Gminy Pisz, Starostwa Powiatowego, Ośrodków Doradztwa Rolniczego, Centrum Informacji Turystycznej w celu realiza
cji celu strategicznego.Zadania:
Cel operacyjny:
Zintegrowanie rożnego typu szkoleń z terenu gminy i powiatu (świadczonych przez różne podmioty) w celu stworzenia całościowej oferty szkoleniowej.
Zadania:
Cel operacyjny:
Prowadzenie kompleksowych działań edukacyjnych przygotowujących rolników do podejmowania aktywności gospodarczej w dziedzinie turystyki.
Potrzeby inwestycyjne w zakresie rozwoju turystyki: