Domena Strategiczna:

ROZWÓJ TURYSTYKI I AGROTURYSTYKI

 

Opis stanu aktualnego:

W zakresie rozwoju turystyki zasadniczym atutem dla gminy Pisz są walory krajobrazowe i przyrodnicze. Na terenie gminy znajduje się 11 jezior, w tym największe w Polsce - jezioro Śniardwy. Pisz nazywany jest Bramą do Mazur - tu rozpoczyna się żeglarski szlak Wielkich Jezior Mazurskich. 48,9% powierzchni gminy zajmują lasy, a znacząca ich część przynależy do Puszczy Piskiej. Na terenie gminy zlokalizowane są liczne pomniki przyrody. Przez gminę przebiegają dwa szlaki turystyczne.

W oparciu o analizę SWOT podstawowe zasoby / atuty na których można bazować obecnie to te które odnoszą się bezpośrednio do walorów przyrodniczych. Słabości leżą natomiast po stronie braków infrastrukturalnych w odniesieniu do infrastruktury technicznej oraz turystycznej (noclegowej, gastronomicznej i tzw. towarzyszącej). Samowala budowlana, brak ładu przestrzennego to kolejny czynnik osłabiający rozwój Pisza w dziedzinie turystyki. Braki obecnie upatrywane są również w obszarze edukacyjnym - w zakresie kreowania postaw przedsiębiorczych oraz szerzenia wiedzy i umiejętności z zakresu obsługi ruchu turystycznego.

Analiza SWOT, dla sytuacji obecnej, zwraca uwagę na zewnętrzne okazje, szanse które mogą wspomóc rozwój gospodarczy gminy w aspekcie rozwoju turystyki. Kluczowe to istnienie programów pomocowych i możliwość pozyskiwania środków zewnętrznych na projekty, programy w turystyce oraz ciągle wzrastająca moda na ekologię, przebywanie w czystym środowisku naturalnym, turystykę aktywną. Zagrożenia zewnętrzne to wzrost przestępczości zwłaszcza w obszarach o wzmożonym ruchu turystycznym, brak skutecznych, krajowych programów skierowanych do środowisk po PGR-owskich, konflikty polityczne na poziomie krajowym i regionalnym.

Opis pożądanego stanu docelowego:

Turystyka i agroturystyka pełni funkcję równorzędną w stosunku do rozwoju malej i średniej przedsiębiorczości, przemysłu drzewnego oraz edukacji powszechnej.

Równocześnie 20 - 30 % mieszkańców miasta i gminy jest zatrudniona w obszarze turystyki lub usług wspomagających rozwój turystyczny.

Miasto i gmina Pisz ma charakter turystyczny. Jest obszarem czystym, estetycznym. Rozwiązany jest problem gospodarki odpadami - w miejscowościach i na szlakach turystycznych.

Miasto i gmina z całą konsekwencja respektuje precyzyjnie określone zasady w zakresie ładu przestrzennego. Dotyczy to budownictwa (indywidualne, letniskowe, ośrodki wczasowe, inne obiekty)

Zasady w zakresie ładu przestrzennego obejmują dwa obszary tematyczne:

Dzięki temu miasto i gmina posiada swój charakter, jest rozpoznawalne wśród innych miast i gmin, zyskuje na swojej atrakcyjności turystycznej, wzrasta jakość życia na terenie miasta i gminy zarówno dla turystów jak i dla stałych mieszkańców.

Miasto i gmina Pisz posiada przystosowana infrastrukturę techniczną, komunikacyjną oraz turystyczną do obsługi ruchu turystycznego.

Gmina Pisz buduje rozwój w zakresie turystyki na szeregu precyzyjnie opisanych i przygotowanych produktach turystycznych których zasadniczym elementem jest wykorzystanie lokalnych walorów przyrodniczych. Różne odmiany turystyki aktywnej oraz agroturystyki są dominantą w ofercie turystycznej tego obszaru.

Miasto Pisz to centrum turystyczne gdzie skupia się pełna obsługa turystyczna na poziomie informacji i usług turystycznych. To też ośrodek gdzie odbywają się imprezy turystyczne i kulturalne o znaczeniu lokalnym, regionalnym i krajowym.

W mieście i gminie Pisz działa profesjonalny system informacji i promocji turystycznej. W skali miasta i gminy jest to skupione wokół Punktu Informacji Turystycznej, w skali powiatu wokół Agencji Promocji Turystyki. Obie instytucje koordynują i prowadza prace w zakresie działań dotyczących szerokiej promocji zewnętrznej obszaru jak również zajmują się promocją wewnętrzną i szeroko pojęta informacja turystyczną.

W mieście i gminie Pisz działa system spójnej edukacji mieszkańców w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej w sferze turystyki. System ten obejmuje kształcenie na poziomie szkół podstawowych i średnich (nie wykluczone że wyższych) oraz kształcenie osób dorosłych (szkolenia, warsztaty). Celem działania tego systemu jest podniesienie świadomości mieszkańców w zakresie działalności w sferze turystyki, wzrost wiedzy i umiejętności w zakresie obsługi ruchu turystycznego, kreowanie postaw przedsiębiorczych. Tym samym prowadzi to w konsekwencji do wzrostu ilości miejsc pracy tworzonych na bazie turystyki, podniesienia dochodów ludności, wzrostu jakości życia mieszkańców. Otwiera to ponadto perspektywę aktywności zawodowej dla ludzi młodych - mieszkańców miasta i gminy Pisz.

TYPY TURYSTYKI ROZWIJANE NA TERENIE MIASTA I GMINY PISZ:

Turystyka aktywna

- oparta o wykorzystanie lokalnych walorów naturalnych w połączeniu z aktywnymi formami wypoczynku: żeglarstwo, kajakarstwo, turystyka rowerowa, piesza, konna, zimą: narciarstwo biegowe, kuligi. Generalnie turystyka aktywna w Piszu bazuje na trzech wynalazkach techniki: rowerze, żaglówce i kajaku.

Klient: Młodzież
  Pokolenie 30 - 40 stolatków, klasa średnia i wyższa, dobrze wykształconych
Sezon: czerwiec, lipiec, sierpień, wrzesień (oraz czas weekendów w ciągu całego roku)

Czas trwania proponowanego pakietu : 7 - 14 dni (lub 2 dni w przypadku weekendu)

Turystyka weekendowa

Klient: mieszkaniec miast: Warszawa, Łódź, Białystok, Łomża, Ostrołęka
Sezon: cały rok

Czas trwania pobytu: 2,5 - 3 dni

Turystyka wędkarska

Klient: z Polski, zwłaszcza duże miasta, od niskiej klasy przez średnią po wysoką; często w wieku emerytalnym;
Oferta:

nocleg / wyżywienie / przewodnik - wskazanie łowisk / łódź / możliwość naprawy sprzętu oraz zakupu sprzętu / imprezy (zawody, targi), dla klasy niższej oferta wąska: nocleg + łódź

Sezon: poza sezonem letnim (wakacyjnym)

Czas trwania pobytu: 2,5 - 3 dni (w oparciu głównie o weekendy) oraz pobyty dłuższe 7 dni

Turystyka pobytowa

Klient: Z obszaru całej Polski, klasa niższa i średnia, rodziny z dziećmi. Z obszaru Polski - głównie duże miasta oraz klienci z zagranicy (głównie Niemcy).
Oferta:

kwatery prywatne, ośrodki wypoczynkowe, wynajem całych domów

Sezon: letni (wakacje)

Czas trwania pobytu: 7 - 14 dni

Turystyka szkoleniowa, wyjazdy integracyjne dla firm

Klient: firmy oraz instytucje / firmy prowadzące działalność szkoleniową
Oferta:

rejsy statkiem, kolacje na statku, wędkowanie, wyprawy rowerowe czy kajakowe, wyprawy po Puszczy Piskiej.

Sezon: 15 wrzesień do 15 czerwiec

Czas trwania pobytu: 2 - 2,5 dnia

Turystyka edukacyjna

Klient: młodzież szkolna, turysta indywidualny, raczej z dużych miast, klasa średnia i wyższa, miłośnik przyrody, ekologii
Oferta:

zielone szkoły, ścieżki ekologiczne, dydaktyczne, czyli edukacyjne; lekcje w terenie

Sezon: cały rok

Czas trwania pobytu: 2 - 21 dni

 

CEL STRATEGICZNY:

TWORZENIE KOMPLEKSOWYCH, RÓŻNORODNYCH PRODUKTÓW TURYSTYCZNYCH, NA BAZIE PODSTAWOWYCH ZASOBÓW JAKIMI SĄ WALORY NATURALNE GMINY W CELU STWORZENIA PISKIEGO RYNKU TURYSTYCZNEGO.

Cel operacyjny:

Współpraca osób, instytucji, firm i samorządu w zakresie tworzenia kompleksowych produktów turystycznych.

Zadania:

Cel operacyjny:

Prowadzenie działań w kwestii uregulowań prawnych, zachowania ładu przestrzennego, uregulowania spraw gospodarki odpadami, w celu efektywnego tworzenia produktów turystycznych oraz budowy wizerunku miasta i gminy Pisz jako gminy turystycznej.

Cel operacyjny:

Przygotowanie zapisu całościowej oferty turystycznej miasta i gminy Pisz.

Zadania: (zapis w logicznej kolejności do realizacji)

 

 

 

CEL STRATEGICZNY:

STWORZENIE SPÓJNEGO SYSTEMU INFORMACJI WZAJEMNEJ I PROMOCJI TURYSTYCZNEJ W CELU ZAJĘCIA PRZEZ PISZ MIEJSCA W PIERWSZEJ PIĄTCE NAJATRAKCYJNIEJSZYCH CENTRÓW TURYSTYKI MAZURSKIEJ I BYCIA NIEKWESTIONOWANĄ BRAMĄ DO MAZUR W SKALI POLSKI.

Cel operacyjny:

Opracowanie systemu stałego monitoringu "konkurencji" w zakresie prowadzonych działań w turystyce.

Zadania:

 

Cel operacyjny:

Stworzenie mechanizmów wymiany informacji i współpracy pomiędzy gminą a powiatem piskim.

Zadania:

Cel operacyjny:

Współpraca osób, instytucji, firm i samorządu w zakresie tworzenia kompleksowych produktów turystycznych.

Zadania;

 

Cel operacyjny:

Opracowanie strategii promocji turystyki miasta i gminy Pisz.

 

CEL STRATEGICZNY:

PROWADZENIE SZEROKICH DZIAŁAŃ EDUKACYJNYCH W ZAKRESIE PROWADZENIA DZIAŁALNOŚCI TURYSTYCZNEJ W CELU PRZEKAZANIA MIESZKAŃCOM WIEDZY I UMIEJĘTNOŚCI BYCIA PRZEDSIĘBIORCOM W SFERZE TURYSTYKI CO W EFEKCIE PRZYCZYNI SIĘ DO WZROSTU MIEJSC PRACY NA TERENIE GMINY ORAZ WZROSTU DOCHODÓW DLA MIESZKAŃCÓW.

Cel operacyjny:

Doprowadzenie do stałej współpracy instytucji kreujących oraz realizujących działania edukacyjne: Urzędu Miasta i Gminy Pisz, Starostwa Powiatowego, Ośrodków Doradztwa Rolniczego, Centrum Informacji Turystycznej w celu realizacji celu strategicznego.

Zadania:

Cel operacyjny:

Zintegrowanie rożnego typu szkoleń z terenu gminy i powiatu (świadczonych przez różne podmioty) w celu stworzenia całościowej oferty szkoleniowej.

Zadania:

Cel operacyjny:

Prowadzenie kompleksowych działań edukacyjnych przygotowujących rolników do podejmowania aktywności gospodarczej w dziedzinie turystyki.

Potrzeby inwestycyjne w zakresie rozwoju turystyki: