Domena Strategiczna:

ROZWÓJ PRZEDSIĘBIORCZOŚCI I RYNKU USŁUG

 

Opis pożądanego stanu docelowego:

 

CEL STRATEGICZNY:

STWORZENIE OPTYMALNYCH WARUNKÓW DO ROZWOJU LOKALNYCH FIRM ORAZ DO POWSTAWANIA NOWYCH PODMIOTÓW GOSPODARCZYCH W PISZU.

Cel operacyjny:

Opracowanie procedur prawnych warunkujących rozwój przedsiębiorczości i rynku usług.

Zadania:

Odpowiedzialność: Zarząd Gminy i Miasta Pisz

Termin: do końca 2000 roku

Prace organizacyjne: Wydział Architektury i Budownictwa, Wydział Geodezji

Odpowiedzialność: Zarząd Gminy i Miasta Pisz

Termin: do końca 2001 roku

Prace organizacyjne: Wydział Architektury i Budownictwa, Wydział Geodezji

Odpowiedzialność: Zarząd Gminy i Miasta Pisz

Termin: do III kwartału 2001 roku

Prace organizacyjne: Wydział Architektury i Budownictwa, Wydział Geodezji

Odpowiedzialność: Zarząd Gminy i Miasta Pisz, Rada Miejska

Termin: do końca II kwartału 2001 roku

Prace organizacyjne: Komisje Rady Miejskiej, Zarząd Miasta i Gminy Pisz

Odpowiedzialność: Zarząd Gminy i Miasta Pisz, Rada Miejska

Termin: do końca II kwartału 2001 roku

Prace organizacyjne: Komisje Rady Miejskiej - Gospodarcza i Finansowa, Burmistrz Gminy i Miasta Pisz, Piskie Towarzystwo Gospodarcze

Odpowiedzialność: Rada Miejska

Termin: do końca 2000 roku

Prace organizacyjne: Komisje Rady Miejskiej - Finansowa, Zarząd Gminy i Miasta Pisz, Piskie Towarzystwo Gospodarcze

Odpowiedzialność: Rada Miejska

Termin: do końca 2000 roku

Prace organizacyjne: Komisje Rady Miejskiej - Finansowa, Zarząd Gminy i Miasta Pisz, Piskie Towarzystwo Gospodarcze

Odpowiedzialność: Rada Miejska powołująca strukturę koordynującą

Termin: wrzesień-październik 2000 roku

Prace organizacyjne: Rada Miejska - Przewodniczący Rady Miejskiej

 

Cel operacyjny:

Przyciąganie inwestorów zewnętrznych oraz aktywizowanie lokalnych przedsiębiorstw, reprezentujących branże gospodarcze zgodne z głównymi kierunkami rozwoju gminy o nieinwazyjnym (małokubaturowym) charakterze przestrzennym, respektujących zasady ochrony środowiska.

Zadania:

Odpowiedzialność: Burmistrz, Zarząd Gminy i Miasta Pisz

Termin: do końca 2000 roku

Prace organizacyjne: Burmistrz, Zarząd Gminy i Miasta Pisz

  • Reorganizacja Wydziału Inwestycyjnego oraz Wydziału Promocji w Urzędzie Gminy i Miasta z uwagi na zmianę roli i charakteru pracy oraz większy zakres obowiązków wynikających ze strategii rozwoju (intensywna działalność promocyjna, pozyskiwania inwestorów, turystów, aplikowanie po środki pomocowe na realizację programów wydziałowych);

Odpowiedzialność: Zarząd Gminy i Miasta Pisz

Termin: październik 2000 roku

Prace organizacyjne: Burmistrz, Zarząd Gminy i Miasta Pisz, Kierownicy Wydziałów

  • Udział w branżowych targach gospodarczych z profesjonalną ofertą inwestycyjną i promocyjną Pisza, skierowaną na przyciągnięcie inwestorów reprezentujących przemysł drzewny, turystyczny, przetwórstwa rolno-spożywczego, produkcji zdrowej żywności;

Odpowiedzialność: Zarząd Gminy i Miasta Pisz

Termin: ciągły charakter prac

Prace organizacyjne: Samodzielne Stanowisko ds. Promocji i Informacji, powstałe na bazie strategii rozwoju Stowarzyszenie na rzecz Rozwoju Gminy (Agencja Rozwoju Pisza)

  • Stworzenie warunków rozwoju dla ludzi z inicjatywą poprzez doradztwo i pomoc (np. ulgi podatkowe) w organizowaniu branżowych grup producenckich w takich sferach działalności gospodarczej jak: produkcja żywca wołowego, produkcja mleka, produkcja zdrowej żywności, a także w działalności agroturystycznej, turystycznej i hotelarskiej.

Odpowiedzialność: Zarząd Gminy i Miasta Pisz

Termin: ciągły charakter prac

Prace organizacyjne: Wydział Rolnictwa, Leśnictwa i Ochrony Środowiska, Wydział Finansowy, powstałe na bazie strategii rozwoju Stowarzyszenie na rzecz Rozwoju Gminy (Agencja Rozwoju Pisza)

  • Podjęcie działań zmierzających do wykorzystania regionalnej niszy rynkowej w zakresie produkcji pamiątek - stworzenie optymalnych warunków dla rozwoju przemysłu pamiątkarskiego, obejmującego zasięgiem obszar całych Mazur;

Odpowiedzialność: Samodzielne Stanowisko ds. Promocji i Informacji,

Termin: ciągły charakter prac

Prace organizacyjne: Samodzielne Stanowisko ds. Promocji i Informacji, Muzeum Ziemi Piskiej, Piski Dom Kultury, powstałe na bazie strategii rozwoju Stowarzyszenie na rzecz Rozwoju Gminy (Agencja Rozwoju Pisza)

  • Nawiązanie współpracy z inwestorami krajowymi i zagranicznymi produkującymi modne towary użytkowe z trzciny (meble mieszkaniowe, meble ogrodowe, produkty pamiątkarskie, etc.) - wykorzystanie dużych zasobów naturalnych trzciny oraz taniej siły roboczej na terenie gminy;

Odpowiedzialność: Zarząd Gminy i Miasta Pisz

Termin: 2001 rok - ciągły charakter prac

Prace organizacyjne: Samodzielne Stanowisko ds. Promocji i Informacji, Wydział Rolnictwa, Leśnictwa i Ochrony Środowiska, powstałe na bazie strategii rozwoju Stowarzyszenie na rzecz Rozwoju Gminy (Agencja Rozwoju Pisza)

  • Nawiązanie współpracy z inwestorami krajowymi i zagranicznymi działającymi w sektorze ciepłowniczym - wykorzystanie potencjału bogatych złóż odpadów drzewnych - program ciepłownictwa z wykorzystaniem odpadów oraz odnawialnych źródeł energii;

Odpowiedzialność: Zarząd Gminy i Miasta Pisz

Termin: 2001 rok

Prace organizacyjne: Samodzielne Stanowisko ds. Promocji i Informacji, lokalne przedsiębiorstwa branży drzewnej, Wydział Rolnictwa, Leśnictwa i Ochrony Środowiska

Cel operacyjny:

Kontynuacja inwestycji infrastrukturalnych warunkujących rozwój przedsiębiorczości i rynku usług.

Zadania:

  • Utworzenie silnego lobby na rzecz budowy obwodnicy miasta Pisza wraz z nową przeprawą mostową.

Odpowiedzialność: Burmistrz, Rada Miejska, Zarząd Gminy i Miasta Pisz

Termin: ciągły charakter prac

Prace organizacyjne: Wydział Gospodarki Komunalnej i Inwestycji, Samodzielne Stanowisko ds. Promocji i Informacji, Burmistrz, radni, członkowie Zarządu

  • Poprawa jakości dróg na obszarze miasta Pisza oraz na terenach wiejskich.

Inwestycje realizowane obecnie:

  • droga we wsi Rakowo, przewidywany koszt realizacji: 105.000 zł;

  • budowa dróg gminnych (Snopki, Uściany), przewidywany koszt realizacji: 100.000 zł;

  • budowa ulic na terenie miasta Pisza (ulice Tuwima i Targowa), przewidywany koszt realizacji: 270.000 zł;

  • budowa chodników (ulica Młodzieżowa), przewidywany koszt realizacji: 80.000 zł;

  • partycypacja w kosztach budowy drogi powiatowej we wsi Bogumiły, koszt partycypacji: 80.000 zł;

  • budowa przystanków (miejscowości: Turowo, Bogumiły, Rakowo Piskie), przewidywany koszt realizacji: 55.000 zł;

  • oświetlenie ulic, modernizacja oświetlenia ulicznego (w tym ulica Wołodyjowskiego), przewidywany koszt realizacji: 90.000 zł;

Inwestycje przewidziane do realizacji na lata 2001-2002

  • modernizacja oświetlenia ulicznego na terenie gminy Pisz, przewidywany koszt realizacji: 90.000 zł;

  • Kontynuacja budowy ulic Tuwima i Targowej w Piszu, przewidywany koszt realizacji: 1.010.000 zł;

  • Kontynuacja budowy dróg we wsiach Uściany i Snopki, przewidywany koszt realizacji: 960.000 zł;

  • Budowa ulicy Piłsudskiego w Piszu, przewidywany koszt realizacji: 707.000 zł;

  • Uzbrajanie (wodociągi, kanalizacja, ciepłownictwo) atrakcyjnych terenów wiejskich pod inwestycje turystyczne w kooperacji z zainteresowanymi inwestorami - poprawa jakości życia mieszkańców na wsi.

Inwestycje realizowane obecnie:

  • budowa wodociągów na terenach wiejskich, wsie: Imionek, Babrosty-Łupki, Zdory;

  • modernizacja oczyszczalni ścieków, przewidywany koszt realizacji: 100.000 zł;

  • budowa kolektora sanitarnego przy ulicy Jagiełły w Piszu, przewidywany koszt realizacji: 60.000 zł;

  • budowa kanalizacji sanitarnej (wieś Jagodne, Snopki, Os. Łupki, ulica Orzeszkowej), przewidywany koszt realizacji: 370.000 zł;

Inwestycje przewidziane do realizacji na lata 2001-2002

  • Budowa kanalizacji sanitarnej na terenie miasta Pisz - ulice: Świerczewskiego, Żeromskiego, Usługowa, przewidywany koszt realizacji - 370.000 zł;

  • Budowa sieci wodociągowej w Babrostach - m. Łupki, przewidywany koszt realizacji: 400.000 zł;

  • Budowa kolektora sanitarnego we wsi Wiartel Mały, przewidywany koszt realizacji: 180.000 zł;

  • Budowa kanalizacji sanitarnej we wsi Zdory - Pisz, przewidywany koszt realizacji: 2.300.000 zł;

  • Budowa kolektora deszczowego przy ulicach Długiej, Pionierów i Batorego w Piszu, przewidywany koszt realizacji: 1.620.000 zł;

  • Modernizacja systemu ciepłowniczego w Piszu, przewidywany koszt realizacji: 21 257 200 zł;

Odpowiedzialność: Rada Miejska, Zarząd Miasta i Gminy Pisz - negocjacje z potencjalnymi inwestorami branży turystyczno-rekreacyjnej

Termin: prace do realizacji po dokładnym wydzieleniu działek inwestycyjnych na atrakcyjnych turystycznie obszarach gminy

Prace organizacyjne: Wydział Gospodarki Komunalnej i Inwestycji, Samodzielne Stanowisko ds. Promocji i Informacji, przedsiębiorcy zainteresowani inwestowaniem w branżę turystyczno-rekreacyjną na terenie gminy Pisz

  • Zwiększanie gęstości sieci energetycznej, niezbędnej dla nowych inwestycji oraz dla perspektywicznych terenów budownictwa wypoczynkowego i mieszkaniowego na terenie gminy;

Inwestycje realizowane obecnie:

    • partycypacja przy wykonaniu przyłączy energetycznych, przewidywany koszt realizacji: 30.000 zł;

Odpowiedzialność: Rada Miejska, Zarząd Miasta i Gminy Pisz

Termin: ciągły charakter prac

Prace organizacyjne: Wydział Gospodarki Komunalnej i Inwestycji, Rejonowy Zakład Energetyczny, partycypacja kosztów przez potencjalnych inwestorów

  • Przygotowanie studium wykonalności dla budowy nowego wysypiska śmieci oraz wskazanie potencjalnego miejsca lokalizacji - możliwość współpracy na szczeblu międzygminnym, powiatowym;

Odpowiedzialność: Zarząd Miasta i Gminy Pisz

Termin: do końca II kwartału 2001 roku

Prace organizacyjne: Wydział Gospodarki Komunalnej i Inwestycji, Wydział Rolnictwa, Leśnictwa i Ochrony Środowiska

 

 

CEL STRATEGICZNY:

NAWIĄZANIE ŚCISŁEJ, WIELOPOZIOMOWEJ WSPÓŁPRACY POMIĘDZY ORGANIZACJAMI ZRZESZAJĄCYMI PISKICH PRZEDSIĘBIORCÓW A WŁADZAMI SAMORZĄDOWYMI.

Cel operacyjny:

Promocja i aktywizacja środowiska przedsiębiorczości w gminie Pisz.

Zadania:

  • Utworzenie na terenie gminy Pisz Stowarzyszenia na rzecz Rozwoju Gminy (Agencji Rozwoju Pisza) w formie rozliczanej corocznie z efektów działalności agendy Urzędu Miasta i Gminy, zatrudniającej młodych, wykształconych (kierunki ekonomiczne, znajomość jęz. obcych) i energicznych ludzi. Sfery działalności Stowarzyszenia:

  • Organizowanie we współpracy z Powiatowym Urzędem Pracy, Ośrodkiem Doradztwa Rolniczego szkoleń dla początkujących przedsiębiorców z zakresu procedur zakładania i prowadzenia własnych działalności gospodarczych - udział w pozyskiwaniu środków zewnętrznych, identyfikowanie uczestników szkoleń;

  • Udzielanie informacji w zakresie doradztwa prawnego oraz księgowo-rachunkowego dla tworzących się podmiotów gospodarczych;

  • Monitorowanie i udzielanie informacji o aktualnych możliwościach kredytowych oraz o działalności regionalnych funduszy poręczeniowych i podobnych organizacji parafinansowych;

  • Udzielanie informacji o możliwościach tworzenia grup producenckich (np. w sferze działalności rolniczej, agroturystycznej, produkcji zdrowej żywności, etc.)

  • Stworzenie baz danych o podmiotach gospodarczych zarejestrowanych w systemie REGON na terenie Powiatu Piskiego oraz o rynkach zbytu;

  • Udział w opracowaniu - wspólnie z przedstawicielami lokalnych przedsiębiorstw - całościowych ofert: inwestycyjnej (przeznaczonej dla inwestorów zewnętrznych oraz lokalnych przedsiębiorców - informacje o wolnych terenach inwestycyjnych, ich przeznaczeniu, formie oddania w użytkowanie, dostępności komunikacyjnej, uzbrojeniu, etc.) oraz targowej (z przeznaczeniem do udziału w targach i wystawach - promocja gminy i jej przedsiębiorczości);

  • Przyciąganie inwestorów zewnętrznych z określonych branż gospodarczych zgodnie z preferencjami lokalnymi i specyfiką środowiska naturalnego gminy (np. poprzez rozsyłanie ofert inwestycyjnych zagospodarowania terenu do konkretnych firm z terenu kraju i z zagranicy);

  • Udział w targach wraz z reprezentacją lokalnego środowiska przedsiębiorców oraz profesjonalną ofertą promocyjną gminy;

  • Monitorowanie i pozyskiwanie środków zewnętrznych na działalność statutową oraz na realizację własnych programów związanych z rozwojem miejscowej przedsiębiorczości;

Odpowiedzialność: Burmistrz, radni, zainteresowani lokalni przedsiębiorcy i liderzy społeczni

Termin: do końca 2000 roku

Prace organizacyjne: Zarząd Miejski, Burmistrz, Samodzielne Stanowisko ds. Promocji i Informacji, przedsiębiorcy, liderzy społeczni

  • Powołanie otwartego zespołu fachowców z dziedziny zarządzania i marketingu na bazie przedstawicieli władz samorządowych oraz ekspertów z miejscowych firm, zajmującego się wspólnym rozstrzyganiem problemów gospodarczych gminy, konstruowaniem wspólnych przedsięwzięć promocyjnych;

Odpowiedzialność: Rada Miejska, Zarząd Gminy i Miasta Pisz, kierownictwo największych piskich przedsiębiorstw

Termin: do końca 2000 roku

Prace organizacyjne: Rada Miejska - zaproszenie menadżerów piskich przedsiębiorstw do powołania wspólnego zespołu perspektywicznego rozwoju gminy

  • Organizacja pod auspicjami Urzędu Gminy i Miasta konkursów aktywizujących i integrujących środowisko przedsiębiorców, np.: na najlepszego, piskiego biznesmena roku, charytatywne bale, etc.;

Odpowiedzialność: Burmistrz, Rada Miejska - Przewodniczący Rady Miejskiej

Termin: pierwszy konkurs pod koniec 2001 roku - oceniający wyniki przedsiębiorców za rok 2001 - impreza cykliczna

Prace organizacyjne: Samodzielne Stanowisko ds. Promocji i Informacji, Piskie Towarzystwo Gospodarcze

  • Zacieśnienie współpracy gospodarczej z niemieckim, partnerskim okręgiem Schleswig-Flensburg w zakresie promocji, szkolenia kadr, wymiany doświadczeń, realizacji inwestycji gminnych, etc.;

Odpowiedzialność: Burmistrz, Zarząd Gminy i Miasta

Termin: ciągły charakter prac

Prace organizacyjne: Samodzielne Stanowisko ds. Promocji i Informacji, Zarząd Gminy i Miasta