Domena Strategiczna:
ROZWÓJ PRZEDSIĘBIORCZOŚCI I RYNKU
USŁUG
Opis pożądanego stanu
docelowego:
Stowarzyszenie na rzecz Rozwoju Gminy - jako rozliczana corocznie z
efektów działalności agenda Urzędu Miasta i Gminy, zatrudniająca młodych,
wykształconych (kierunki ekonomiczne, jęz. obce) i energicznych ludzi. Sfery
działalności Stowarzyszenia:
- Organizowanie szkoleń dla początkujących
przedsiębiorców z zakresu procedur zakładania i prowadzenia własnych
działalności gospodarczych;
- Pomoc w zakresie obsługi prawnej oraz
księgowo-rachunkowej dla lokalnych podmiotów gospodarczych;
- Monitorowanie i udzielanie informacji o
aktua
lnych możliwościach
kredytowych oraz o działalności regionalnych funduszy poręczeniowych i
podobnych organizacji parafinansowych;
- Udzielanie informacji o możliwościach tworzenia grup
producenckich (np. w sferze działalności rolniczej, agroturystycznej,
produkcji zdrowej żywności, etc.)
- Opracowanie całościowych ofert: inwestycyjnej
(przeznaczonej dla inwestorów zewnętrznych oraz lokalnych przedsiębiorców -
informacje o wolnych terenach inwestycyjnych, ich przeznaczeniu, formie
oddania w użytkowanie, dostępności komunikacyjnej, uzbrojeniu, etc.) oraz
targowej (z przeznaczeniem do udziału w targach i wystawach - promocja gminy i
jej przedsiębiorczości);
- Przyciąganie inwestorów zewnętrznych z określonych
branż gospodarczych zgodnie z preferencjami lokalnymi i specyfiką środowiska
naturalnego gminy (np. poprzez rozsyłanie ofert inwestycyjnych
zagospodarowania terenu do konkretnych firm z terenu kraju i z zagranicy);
- Udział w targach wraz z reprezentacją lokalnego
środowiska przedsiębiorców oraz profesjonalną ofertą promocyjną gminy;
- Monitorowanie i pozyskiwanie środków zewnętrznych na
działalność statutową oraz na realizację własnych programów związanych z
rozwojem miejscowej przedsiębiorczości;
- Wydzielone w planie zagospodarowania przestrzennego
tereny inwestycyj
ne pod
poszczególne rodzaje działalności gospodarczej - preferencje dla działalności
przestrzegających zasad ochrony środowiska, małokubaturowych, nieinwazyjnych
(działalność produkcyjna, przetwórcza, turystyczna i rekreacyjna, usługowa i
handlowa) - doprowadzenie
infrastruktury technicznej do wydzielonych terenów inwestycyjnych;
Stabilny system ulg i preferencji podatkowych dla
nowo powstających podmiotów gospodarczych - szczególnie w sferze działalności
produkcyjnej i usługowej (głównie ze względu na stosunkowo dużą liczbę
zatrudnianych osób oraz dość dobrze już rozwiniętą bazę handlową);
Współpraca pomiędzy organizacjami przedsiębiorców a
Urzędem Miasta i Gminy poprzez wspólną organizację promocji miejscowych
produktów i usług, organizację konkursów na najlepszego biznesmena roku -
integracja środowiska przedsiębiorców;
Fundusz gwarancyjny dla początkujących biznesmenów -
organizacja na bazie porozumienia międzygminnego na szczeblu powiatu;
Duże gospodarstwa rolne - wykorzystanie specyfiki
terenu (duży udział użytków zielonych) do produkcji mleka i żywca wołowego;
Zgodny i zrównoważony rozwój podstawowej gałęzi
gospodarczej gminy - przemysłu drzewnego wraz ze wzrostem usług turystycznych;
Rozwinięty lokalny przemysł pamiątkarski, bazujący na
miejscowym folklorze i
tradycjach;
CEL STRATEGICZNY:
STWORZENIE OPTYMALNYCH WARUNKÓW DO ROZWOJU
LOKALNYCH FIRM ORAZ DO POWSTAWANIA NOWYCH PODMIOTÓW GOSPODARCZYCH W
PISZU.
Cel operacyjny:
Opracowanie procedur prawnych
warunkujących rozwój przedsiębiorczości i rynku usług.
Zadania:
Określenie strategii polityki gruntowej na terenie
Miasta i Gminy Pisz - wypracowanie stałych zasad i kryteriów gospodarowania
gruntami;
Odpowiedzialność: Zarząd Gminy i Miasta Pisz
Termin: do końca 2000 roku
Prace organizacyjne:
Wydział Architektury i Budownictwa, Wydział
Geodezji
Uporządkowanie struktury zagospodarowania
przestrzennego terenu miasta i gminy ze szczególnym uwzględnieniem lokalizacji
terenów pod działalność gospodarczą - wydzielenie działek inwestycyjnych z
uwzględnieniem warunków ekonomicznych, architektonicznych i
historyczno-kulturowych;
Odpowiedzialność: Zarząd Gminy i Miasta
Pisz
Termin: do końca 2001 roku
Prace organizacyjne: Wydział Architektury
i Budownictwa, Wydział Geodezji
Przyjęcie Studium Uwarunkowań i Kierunków
Zagospodarowania Przestrzennego dla Miasta i Gminy Pisz uwzględniającego
określoną strategię polityki gruntowej;
Odpowiedzialność: Zarząd Gminy i Miasta
Pisz
Termin: do III kwartału 2001 roku
Prace organizacyjne: Wydział Architektury
i Budownictwa, Wydział Geodezji
Podjęcie działań zmierzających do stopniowej
prywatyzacji mienia komunalnego dzierżawionego obecnie przez lokalnych
przedsiębiorców i spółki gminy (ustalenie warunków i przygotowanie oferty dla
dzierżawców i przedsiębiorców) - określenie kierunków prywatyzacji, stwarzając
warunki do szybkiego wzrostu prywatnych nakładów inwestycyjnych na rzecz sieci
infrastruktury handlowo-usługowej zmierzających do poprawy estetyki miasta;
Odpowiedzialność: Zarząd Gminy i Miasta
Pisz, Rada Miej
ska
Termin: do końca II kwartału 2001 roku
Prace organizacyjne: Komisje Rady
Miejskiej, Zarząd Miasta i Gminy Pisz
Utworzenie Funduszu Celowego ze środków uzyskiwanych
dzięki prywatyzacji mienia komunalnego oraz opracowanie przejrzystego planu
realizacyjnego, warunkującego wydatkowanie tych środków na inwestycje w sferze
przedsiębiorczości (a nie na konsumpcję bieżącą). Przykładowe obszary
działalności inwestycyjnej gminy finansowane przez Fundusz Celowy: uzbrajanie
terenów inwestycyjnych i mieszkaniowych, nabywanie terenów, przejmowanie gruntów, etc.;
Odpowiedzialność: Zarząd Gminy i Miasta
Pisz, Rada Miejska
Termin: do końca II kwartału 2001 roku
Prace organizacyjne: Komisje Rady
Miejskiej - Gospodarcza i Finansowa, Burmistrz Gminy i Miasta Pisz, Piskie
Towarzystwo Gospodarcze
Opracowanie systemu ulg i preferencji podatkowych dla
nowo powstających podmiotów gospodarczych oraz firm zwiększających
zatrudnienie na lokalnym rynku pracy;
Odpowiedzialność: Rada Miejska
Termin: do końca 2000 roku
Prace org
anizacyjne: Komisje Rady Miejskiej - Finansowa, Zarząd
Gminy i Miasta Pisz, Piskie Towarzystwo Gospodarcze
- Opracowanie - zgodnego z przepisami prawnymi i
uwarunkowaniami ekonomicznymi - systemu preferencji inwestycyjnych dla firm
miejscowych;
Odpowiedzia
lność: Rada Miejska
Termin: do końca 2000 roku
Prace organizacyjne: Komisje Rady
Miejskiej - Finansowa, Zarząd Gminy i Miasta Pisz, Piskie Towarzystwo
Gospodarcze
Utworzenie struktury koordynującej wdrażanie
strategii rozwoju gminy (około 10 osób) złożonej z przedstawicieli Urzędu
Gminy i Miasta Pisz (Burmistrz, członkowie Zarządu Gminy i Miasta,
przedstawiciele Rady Miejskiej, Kierownicy Wydziałów) oraz zespołu ds.
planowania strategicznego biorącego udział w przygotowywaniu dokumentu
strategii (przedstawiciele organizacji pracodawców, związków
zawodowych, rolników, konsumentów) - określenie zasad działania oraz relacji i
przekazywania informacji (sprawozdań) Radzie Miejskiej;
Odpowiedzialność: Rada Miejska powołująca strukturę
koordynującą
Termin: wrz
esień-październik 2000 roku
Prace organizacyjne: Rada Miejska -
Przewodniczący Rady Miejskiej
Cel operacyjny:
Przyciąganie inwestorów zewnętrznych oraz
aktywizowanie lokalnych przedsiębiorstw, reprezentujących branże gospodarcze
zgodne z głównymi kierunkami rozwoju gminy o nieinwazyjnym (małokubaturowym)
charakterze przestrzennym, respektujących zasady ochrony
środowiska.
Zadania:
- Powołanie podległej bezpośrednio Burmistrzowi komórki
promocji inwestycji i rozwoju gospodarczego - pełnomocnictwo do oficjalnego
reprezentowania gminy przed inwestorami, odpowiedzialność za pozyskiwanie
inwestorów zewnętrznych;
Odpowiedzialność: Burmistrz, Zarząd Gminy i Miasta Pisz
Termin: do końca 2000 roku
Prace organizacyjne: Burmistrz, Zarząd
Gminy i Miasta Pisz
- Reorganizacja Wydziału Inwestycyjnego oraz Wydziału Promocji w
Urzędzie Gminy i Miasta z uwagi na zmianę roli i charakteru pracy oraz większy
zakres obowiązków wynikających ze strategii rozwoju (intensywna działalność
promocyjna, pozyskiwania inwestorów, turystów,
aplikowanie po środki pomocowe na realizację programów wydziałowych);
Odpowiedzialność: Zarząd Gminy i Miasta
Pisz
Termin: październik 2000 roku
Prace organizacyjne: Burmistrz, Zarząd
Gminy i Miasta Pisz, Kierownicy Wydziałów
- Udział w branżowych targach gospodarczych z
profesjonalną ofertą inwestycyjną i promocyjną Pisza, skierowaną na
przyciągnięcie inwestorów reprezentujących przemysł drzewny, turystyczny,
przetwórstwa rolno-spożywczego, produkcji zdrowej żywności;
Odpowiedzialność: Zarząd Gminy i Miasta
Pisz
Termin: ciągły charakter prac
Prace organizacyjne: Samodzielne
Stanowisko ds. Promocji i Informacji, powstałe na bazie strategii rozwoju
Stowarzyszenie na rzecz Rozwoju Gminy (Agencja Rozwoju Pisza)
- Stworzenie warunków rozwoju dla ludzi z
inicjatywą poprzez doradztwo i
pomoc (np. ulgi podatkowe) w organizowaniu branżowych grup producenckich w
takich sferach działalności gospodarczej jak: produkcja żywca wołowego,
produkcja mleka, produkcja zdrowej żywności, a także w działalności
agroturystycznej, turystycznej i
hotelarskiej.
Odpowiedzialność: Zarząd Gminy i Miasta
Pisz
Termin: ciągły charakter prac
Prace organizacyjne: Wydział Rolnictwa,
Leśnictwa i Ochrony Środowiska, Wydział Finansowy, powstałe na bazie strategii
rozwoju Stowarzyszenie na
rzecz
Rozwoju Gminy (Agencja Rozwoju Pisza)
- Podjęcie działań zmierzających do wykorzystania
regionalnej niszy rynkowej w zakresie produkcji pamiątek - stworzenie
optymalnych warunków dla rozwoju przemysłu pamiątkarskiego, obejmującego
zasięgiem obszar całych Mazur;
Odpowiedzialność: Samodzielne Stanowisko
ds. Promocji i Informacji,
Termin: ciągły charakter prac
Prace organizacyjne: Samodzielne
Stanowisko ds. Promocji i Informacji, Muzeum Ziemi Piskiej, Piski Dom Kultury,
powstałe na bazie strategii rozwoju
Stowarzyszenie na rzecz Rozwoju Gminy (Agencja Rozwoju Pisza)
- Nawiązanie współpracy z inwestorami krajowymi i
zagranicznymi produkującymi modne towary użytkowe z trzciny (meble
mieszkaniowe, meble ogrodowe, produkty pamiątkarskie, etc.) - wykorzystanie
dużych zasobów naturalnych trzciny oraz taniej siły roboczej na terenie gminy;
Odpowiedzialność: Zarząd Gminy i Miasta
Pisz
Termin: 2001 rok - ciągły charakter
prac
Prace organizacyjne: Samodzielne
Stanowisko ds. Promocji i Informacji, Wydział Rolnictwa, Leśnictwa i Ochrony
Środowiska, powstałe na bazie strategii rozwoju Stowarzyszenie na rzecz Rozwoju
Gminy (Agencja Rozwoju Pisza)
- Nawiązanie współpracy z inwestorami krajowymi i
zagranicznymi działającymi w sektorze ciepłowniczym - wykorzystanie potencjału
bogatych złóż odpadów drzewnych - program ciepłownictwa z wykorzystaniem
odpadów oraz odnawialnych źródeł energii;
Odpowiedzialność: Zarząd Gminy i Miasta
Pisz
Termin: 2001 rok
Prace organizacyjne: Samodzielne
Stanowisko ds. Promocji i Informacji,
lokalne przedsiębiorstwa branży drzewnej, Wydział
Rolnictwa, Leśnictwa i Ochrony
Środowiska
Cel operacyjny:
Kontynuacja inwestycji infrastrukturalnych
warunkujących rozwój przedsiębiorczości i rynku usług.
Zadania:
- Utworzenie silnego lobby na rzecz budowy obwodnicy miasta Pisza wraz z nową przeprawą
mostową.
Odpowiedzialność: Burmistrz, Rada Miejska, Zarząd Gminy i Miasta Pisz
Termin: ciągły charakter prac
Prace organizacyjne: Wydział Gospodarki
Komunalnej i Inwestycji, Samodzielne Stanowisko ds. Promocji i Informacji,
Burmistrz, radni, członkowie Zarządu
- Poprawa jakości dróg na obszarze miasta Pisza oraz na
terenach wiejskich.
Inwestycje realizowane obecnie
:
- droga we wsi Rakowo, przewidywany koszt realizacji:
105.000 zł;
- budowa dróg gminnych (Snopki, U
ściany), przewidywany koszt realizacji:
100.000 zł;
- budowa ulic na terenie miasta Pisza (ulice Tuwima i
Targowa), przewidywany koszt realizacji: 270.000 zł;
- budowa chodników (ulica Młodzieżowa), przewidywany
koszt realizacji: 80.000 zł;
- partycypacja w kosztach budowy drogi powiatowej we
wsi B
ogumiły, koszt partycypacji:
80.000 zł;
- budowa przystanków (miejscowości: Turowo, Bogumiły,
Rakowo Piskie), przewidywany koszt realizacji: 55.000 zł;
- oświetlenie ulic, modernizacja oświetlenia ulicznego
(w tym ulica Wołodyjowskiego), przewidywany koszt realizacji: 90.000 zł;
Inwestycje przewidziane do realizacji na
lata 2001-2002
modernizacja oświetlenia ulicznego na terenie gminy
Pisz, przewidywany koszt realizacji: 90.000 zł;
Kontynuacja budowy ulic Tuwima i Targowej w Piszu, przewidywany koszt realizacji:
1.010.000 zł;
Kontynuacja budowy dróg we wsiach Uściany i Snopki,
przewidywany koszt realizacji: 960.000 zł;
Budowa ulicy Piłsudskiego w Piszu, przewidywany koszt
realizacji: 707.000 zł;
Uzbrajanie (wodociągi, kanalizacja, ciepłownictwo) atrakcyjnych
terenów wiejskich pod inwestycje turystyczne w kooperacji z zainteresowanymi
inwestorami - poprawa jakości życia mieszkańców na wsi.
Inwestycje realizowane
obecnie
:
- budowa wodocią
gów na terenach wiejskich, wsie: Imionek, Babrosty-Łupki, Zdory;
- modernizacja oczyszczalni ście
ków, przewidywany koszt realizacji: 100.000 zł;
- budowa kolektora sani
tarnego przy ulicy Jagiełły w Piszu, przewidywany koszt
realizacji: 60.000 zł;
- budowa kanalizacji sanitarnej (wieś
Jagodne, Snopki, Os. Łupki, ulica Orzeszkowej), przewidywany koszt
realizacji: 370.000 zł;
Inwestycje przewidziane do realizacji na
lata 2001-2002
Budowa kanalizacji sanitarnej na terenie miasta Pisz
- ulice: Świerczewskiego, Żeromskiego, Usługowa, przewidywany koszt realizacji
- 370.000 zł;
Budowa sieci wodociągowej w Babrostach - m. Łupki,
przewidywany koszt realizacji: 400.000 zł;
Budowa kolektora sanitarnego we wsi Wiartel Mały,
przewidywany koszt realizacji: 180.000 zł;
Budowa kanalizacji sanitarnej we wsi Zdory - Pisz, przewidywany koszt realizacji:
2.300.000 zł;
Budowa kolektora deszczowego przy ulicach Długiej,
Pionierów i Batorego w Piszu, przewidywany koszt realizacji: 1.620.000 zł;
Modernizacja systemu ciepłowniczego w Piszu,
przewidywany koszt realizacji: 21 257 200 zł;
Odpowiedzialność: Rada Miejska, Zarząd
Miasta i Gminy Pisz - negocjacje z potencjalnymi inwestorami branży
turystyczno-rekreacyjnej
Termin: prace do realizacji po dokładnym
wydzieleniu działek inwestycyjnych na atrakcyjnych tur
ystycznie obszarach gminy
Prace organizacyjne: Wydział Gospodarki
Komunalnej i Inwestycji, Samodzielne Stanowisko ds. Promocji i Informacji,
przedsiębiorcy zainteresowani inwestowaniem w branżę turystyczno-rekreacyjną na
terenie gminy Pisz
Zwiększanie gęstości sieci energetycznej, niezbędnej
dla nowych inwestycji oraz dla perspektywicznych terenów budownictwa
wypoczynkowego i mieszkaniowego na terenie gminy;
Inwestycje realizowane
obecnie
:
- partycypacja przy wykonaniu przyłączy energetycznych, przewidywany koszt realizacji:
30.000 zł;
Odpowiedzialność: Rada Miejska, Zarząd
Miasta i Gminy Pisz
Termin: ciągły charakter prac
Prace organizacyjne: Wydział Gospodarki
Komunalnej i Inwestycji, Rejonowy Zakład Energetyczny, partycypacja kosztów
przez potencjalnych
inwestorów
- Przygotowanie studium wykonalności dla budowy nowego
wysypiska śmieci oraz wskazanie potencjalnego miejsca lokalizacji - możliwość
współpracy na szczeblu międzygminnym, powiatowym;
Odpowiedzialność: Zarząd Miasta i Gminy
Pisz
Termin: do końca II kwartału 2001 roku
Prace organizacyjne: Wydział Gospodarki
Komunalnej i Inwestycji, Wydział Rolnictwa, Leśnictwa i Ochrony
Środowiska
CEL STRATEGICZNY:
NAWIĄZANIE ŚCISŁEJ, WIELOPOZIOMOWEJ
WSPÓŁPRACY POMIĘDZY ORGANIZACJAMI ZRZESZAJĄCYMI PISKICH PRZEDSIĘBIORCÓW A
WŁADZAMI SAMORZĄDOWYMI.
Cel operacyjny:
Promocja i aktywizacja środowiska
przedsiębiorczości w gminie Pisz.
Zadania:
- Utworzenie na terenie gminy Pisz Stowarzyszenia na
rzecz Rozwoju Gminy (Agencji Rozwoju Pisza) w formie rozliczanej
corocznie z efektów działalności
agendy Urzędu Miasta i Gminy, zatrudniającej młodych, wykształconych (kierunki
ekonomiczne, znajomość jęz. obcych) i energicznych ludzi. Sfery działalności
Stowarzyszenia:
- Organizowanie we współpracy z Powiatowym Urzędem
Pracy, Ośrodkiem Doradztwa Rolniczego szkoleń dla początkujących
przedsiębiorców z zakresu procedur zakładania i prowadzenia własnych
działalności gospodarczych - udział w pozyskiwaniu środków zewnętrznych,
identyfikowanie uczestników szkoleń;
- Udzielanie informacji w
zakresie doradztwa prawnego oraz księgowo-rachunkowego
dla tworzących się podmiotów gospodarczych;
- Monitorowanie i udzielanie informacji o aktualnych
możliwościach kredytowych oraz o działalności regionalnych funduszy
poręczeniowych i podobnych organizacj
i parafinansowych;
- Udzielanie informacji o możliwościach tworzenia grup
producenckich (np. w sferze działalności rolniczej, agroturystycznej,
produkcji zdrowej żywności, etc.)
- Stworzenie baz danych o podmiotach gospodarczych
zarejestrowanych w systemie REGON na terenie Powiatu Piskiego oraz o rynkach
zbytu;
- Udział w opracowaniu - wspólnie z przedstawicielami
lokalnych przedsiębiorstw - całościowych ofert: inwestycyjnej (przeznaczonej
dla inwestorów zewnętrznych oraz lokalnych przedsiębiorców - informacje o
wolnych terenach inwestycyjnych, ich przeznaczeniu, formie oddania w
użytkowanie, dostępności komunikacyjnej, uzbrojeniu, etc.) oraz targowej (z
przeznaczeniem do udziału w targach i wystawach - promocja gminy i jej
przedsiębiorczości);
- Przyciąganie inwestorów zewnętrznych z określonych
branż gospodarczych zgodnie z preferencjami lokalnymi i specyfiką środowiska
naturalnego gminy (np. poprzez rozsyłanie ofert inwestycyjnych
zagospodarowania terenu do konkretnych firm z terenu kraju i z zagranicy);
- Udział w targach wraz z reprezentacją lokalnego
środowiska przedsiębiorców oraz profesjonalną ofertą promocyjną gminy;
- Monitorowanie i pozyskiwanie środków zewnętrznych na
działalność statutową oraz na realizację własnych programów związanych z
rozwojem miejscowej przedsiębiorczości;
Odpowiedzialność: Burmistrz, radni,
zainteresowani lokalni przedsiębiorcy i liderzy społeczni
Termin: do końca 2000 roku
Prace organizacyjne: Zarząd Miejski,
Burmistrz, Samodzielne Stanowisko ds. Promocji i Informacji, przedsiębiorcy,
liderzy społeczni
- Powołanie otwartego zespołu fachowców z dziedziny
zarządzania i marketingu na bazie przedstawicieli władz samorządowych oraz
ekspertów z miejscowych firm, zajmującego się wspólnym rozstrzyganiem
problemów gospodarczych gminy, konstruowaniem wspólnych przedsięwzięć
promocyjnych;
Odpowiedzialność: Rada Miejska, Zarząd
Gminy i Miasta Pisz, kierownictwo największych piskich przedsiębiorstw
Termin: do końca 2000 roku
Prace organizacyjne: Rada Miejska -
zaproszenie menadżerów piskich przedsiębiorstw do powołania wspólnego zespołu
perspektywicznego rozwoju gminy
- Organizacja pod auspicjami Urzędu Gminy i Miasta
konkursów aktywizujących i integrujących środowisko przedsiębiorców, np.: na
najlepszego, piskiego biznesmena roku, charytatywne bale, et
c.;
Odpowiedzialność: Burmistrz, Rada Miejska
- Przewodniczący Rady Miejskiej
Termin: pierwszy konkurs pod koniec 2001
roku - oceniający wyniki przedsiębiorców za rok 2001 - impreza
cykliczna
Prace organizacyjne: Samodzielne
Stanowisko ds. Promocji i Informacji, Piskie Towarzystwo Gospodarcze
- Zacieśnienie współpracy gospodarczej z niemieckim,
partnerskim okręgiem Schleswig-Flensburg w zakresie promocji, szkolenia kadr,
wymiany doświadczeń, realizacji inwestycji gminnych, etc.;
Odpowiedzialność: Burmistrz, Zarząd Gminy i Miasta
Termin: ciągły charakter prac
Prace organizacyjne: Samodzielne
Stanowisko ds. Promocji i Informacji, Zarząd Gminy i Miasta